Effektivisera din arbetsdag och hinn mer

Ingenting i våra liv har en så klar begränsning som tid. Pengar, vänner och andra viktiga värden och tillgångar går det att skaffa sig mer av samtidigt som tid erbjuder fasta ramar vi måste arbeta inom. För att få effektivisera användningen av den så krävs det noga planering.

Kalendrar

Ett första steg i att bli mer effektiv är att ta kontroll över sin tid. Att verkligen börja planera sina dagar och vad som skall ske när. För att göra detta krävs det självklart någon form av kalender. Exakt vilken typ av kalender som passar dig kan variera beroende på dina personliga behov. Idag finns det digitala alternativ i telefonen men trots det väljer många att använda sig av klassiska papperskalendrar.

Dels finns det en del praktiska fördelar med många fördrar även att det är något taktilt, att få checka av när saker är gjort och verkligen bestämma något genom att boka in det i kalendern. Utbudet är dessutom gigantiskt och på dedikerade butiker så som Kalenderkungen så ser vi inte bara klassiska filofax utan även möjligheter att skapa helt egna kalendrar med personlig design.

Schemalägg allt

Spara tid genom att schemalägga allt, även pauser och rekreation. På så sätt så kan du vara målmedveten och fokuserad utan att glömma bort att ta hand om dig själv. När allt är planerat så går det även att lägga om vardagsrutiner för att minska omvärldens påverkan på det du gör. Det kan till exempel handla om att åka in till jobbet tidigare eller senare för att undvika den värsta trafikproblematiken eller för den delen att handla senare på kvällen då det är mindre folk i butikerna och framförallt vid kassan.

Färre möten

Möten anses av de flesta ”effektivitetsvetare” vara en snabb väg till mycket bortkastad tid. Se till att skära ner på dessa så mycket som möjligt och strukturera sedan de du måste gå på bättre. Sätt gärna en gräns på att aldrig låta mötena vara mer än en halvtimme för att på så sätt minska risken för utsvävningar och småprat.

Att använda sparad tid

När man väl har lyckats att effektivisera sin arbetsdag och sparat tid så gäller det även att spendera den rätt. I en studie som gjordes av London Business School så kan besparingarna dessutom vara mycket stora. Genom att lägga större fokus på att prioritera vilka aktiviteter som ledde till deras och företagets mål och sedan skära bort eller delegera resterande kunde cheferna de studerade spara en hel arbetsdag per vecka.

Efter det är det sedan dags att åter igen prioritera vad som är viktigast, vad som ger mest resultat. Kanske är det mer arbete eller för vissa, mer tid med familjen eller vännerna.